-

o2ga

Komentarze użytkownika

@Gospodarka i polityka w starożytności cz 7. Gospodarka Cesarstwa Rzymskiego cz. 2 (6 października 2017 13:25)

Małe uzupełnienie tego bardzo ciekawego wpisu.

Jeden z takich największych statków przewiózł (z Heliopolis obok Kairu) za czasów Kaligili kolumnę stojącą obecnie przed Bazyliką św. Piotra. Waży ona około 500 ton, a statek ten miał wypełnione komory balastowe 800 tonami soczewicy. Czyli razem około 1300 ton.

Gdy tę kolumnę 1585 r przenoszono z jej pierwotnego miejsa w cyrku Nerona potrzebowano 800 ludzi, 140 koni i 40 okrągłych kloców.

Za panowania Augusta z Myos Hormos "Portu Skorupiaków" do Indii wyruszało 120 statków. Poróż trwała 30 dni przez Morze Czerwone (2600 km) i 40 dni (3700 km) do wybrzeży Malabaru.

Jako jedyna z tamtych czasów zachowała się locja z pierwszej połowy I w.  - "Periplus Mari ...

o2ga
6 października 2017 16:36

@Gdzie zapodziała się Atlantyda? (19 września 2017 20:21)

Ja też się nie upieram. Dzielę się tylko tym, co przeczytałem w książce, którą uważam za bardzo warościową.

 

o2ga
22 września 2017 11:24

@Gdzie zapodziała się Atlantyda? (19 września 2017 20:21)

Wiek XX przed narodzeniem Chrystusa. Po wykopaniu przez faraona Senweserta kanału od północnego Nilu do Morza Czerwonego. A pływali wzdłuż wybrzeża Morza Czerwonego do Puntu.

o2ga
22 września 2017 10:40

@Gdzie zapodziała się Atlantyda? (19 września 2017 20:21)

Takich rozmiarów statki pływały po Morzu Czerwonym. Wymiary zostały wzięte z opisu rozbitka, który uratował się z zatopinego przez sztorm transportowca. Pisał, że statek na którym płynął miał 120 łokci (łokieć egipski 523 mm) długości i 40 szerkości i był obsługiwany przez 120 "marynarzy" wybranych z całego Egiptu.

Po więcej szeczgółów i wyjaśnienie jak egpicjanie zwiększali dzielność morską okrętów zapraszam do książki "Starożytni żeglarze basenu Morza Śródziemnego"  L. Casson. Opisane są w niej żegluga i  handel w basenie Morza Śródziemnego w okresie od starożytnego Egiptu do okresu cesarstwa rzymskiego włącznie.

o2ga
21 września 2017 19:46

@Gdzie zapodziała się Atlantyda? (19 września 2017 20:21)

Dwa uzupełnienia związane z ówczesną żeglugą i kulturą minojską.

"Należy pamiętać, iż ówczesna żegluga odbywała się na łodziach i statkach napędzanych wiosłami, czyli mięśniami ludzi, gdyż nie znano jeszcze wówczas ruchomego żagla."
Wydaje się jednak, że głównym napędem ówczesnych statków był żagiel.
Już około 2550 roku przed narodzeniem Chrystusa statki służące do transportu wojska faraona Sahure miały maszt i żagiel z dwoma rejami. Wymiary tych statków szacowane są na 50 metrów długości i do 18 metrów szerokości.
Wioślarze przystępowali do pracy podczas ciszy lub przeciwnego wiatru, kiedy to  maszt składano i  umieszczano na podpórce.
Obrazy (na ścianach grobowca egipskiego urzędnika) sta ...

o2ga
21 września 2017 12:53

@Gospodarka i polityka w starożytności cz 3. Na szlakach handlowych wczesnej epoki żelaza odc. 2 (1 sierpnia 2017 07:14)

Grecy zakładali zwykle nowe kolonie w miejscach dogodnych z handlowego punktu widzenia. Aczkolwiek  handel nie zawsze był głównym powodem zakładania koloni. Była nim też bieda (gleby w grecji były jałowe) i przeludnienie. Nieżadko nowe kolonie zakładały całe partie, które ponisły polityczną porażkę.

Wybierano oikistesa, kierownika wyprawy założycielskiej, który był odpowiedzialny za zorganizowanie i przebieg wyprawy.

Przeważnie miejsca, do których udawali się koloniści były już wcześniej zbadane i rozpoznane przez żeglarzy i kupców. Okreslano nastroje i liczbę ludności a czasami nawet wytyczano działki dla przyszłej kolonii.

Kolonia była winna 'metropolii' czyli miastu skąd wychodziła wyprawa jedynie sentyment.

Zawsze jednak m ...

o2ga
2 sierpnia 2017 10:15

@Starożytni feniccy odkrywcy (22 maja 2017 21:09)

To ja może dorzucę jeszcze jedną ciekawą lekturę: Casson L. "Starożytni żeglarze basenu Morza Śródziemnego"

o2ga
24 maja 2017 09:05

@Starożytni feniccy odkrywcy (22 maja 2017 21:09)

Fenicjanie w Tarsiszu w górach na południe od rzeki Gwadalkwiwiru wydobywali srebro. Docierali też Wielkiej Brytani skąd przwozili cynę, znajdowaną w górach Cassterides (Kornwalia).

W Piśmie Świętym mówi się także, że Fenicjanie wymieniali srebro Tarsiszu na złoto Ofiru (domyślnie Indie). W porozumieniu z królem Salomonem żeglarze feniccy podejeli także 3 letnią wyprawę na wschód właśnie do Ofiru.

Handel fenicki ze wschodem, zwykle karawanowy, docierał do Zatoki Perskiej do państwa Elamu. A tam już istniała bezposrednia komunikacja morska z Pendżabem i wybrzeżem Malabarskim.
 

o2ga
23 maja 2017 14:07

Strona 1 na 1.